Kajsa Leander Berga Bruk

Kajsa Leander Berga Bruk

Kajsa Leander är entreprenören som startade både bokförlag, nätbokhandel och tidig näthandel för kläder. Idag arbetar hon med äppelodling och dryckesproduktion på Berga bruk i småländska Emådalen.

– Att odla ekologiskt var aldrig någon tvekan. Det är viktigt att göra något som känns meningsfullt, att värna om naturen och göra produkter som är bra för människan. Samtidigt är det stora utmaningar, det blir lägre skördar utan besprutning.

Egen dryckproduktion och KRAV-odling på Berga Bruk

Idag har hon runt 4.000 träd i en 1,5 hektar stor KRAV-odling. Berga Bruk AB producerar mustdrycker med 90 procent äpple och 10 procent andra smaker, samt en läsk som är sötad med äpple. Formgivningen av etiketterna görs dessutom av maken Joel Berg.

– Jag har hela tiden velat göra egna drycker och den första, Ingridfära, kom 2016.

Att driva fruktföretag är inte bara att ha en äppelodling. Det svåra är att få ut sina produkter, branschen är väldigt ombytlig och konkurrensen enorm.

I odlingarna växer Aroma, Ingrid Marie, Gravensteiner, Rubinola och Santana men också äldre sorter som Hornsberg, Holländare och Ölands kungsäpple.

Ovanliga sorter i odlingen och ny gårdsbutik

– När vi köpte gården 1998 hittade vi många fina gamla träd och tog hit en pomolog – det visade sig att här finns flera ovanliga sorter. Småland har en lång tradition av äppelodling, med flera lokala gamla äppelsorter. På 1950-talet flyttade folk till städerna och stora delar av äppelodlingen skövlades.
– Det roligaste, och absolut härligaste, är att stå och beskära träd själv ute i odlingen. Verkligheten är annorlunda, det så mycket annat man gör – det är inte som i en fransk film. Det tog ett tag att hitta marknaden men i normala fall säljer vi mycket till välrenommerade kaféer och krogar i hela Sverige.

Berga bruk har inte haft någon gårdsbutik tidigare men planen är att öppna en i sommar. Tiderna är udda och dryck som tidigare sålts till restauranger måste nu hitta andra vägar.

Debattartikel med stort genomslag

Tillsammans med ett 50-tal andra lokala matproducenter och företrädare för organisationer skrev Kajsa Leander en debattartikel med rubriken ”Matjättarna måste hjälpa oss – sälj våra produkter” som publicerades i Expressen den 25 mars.

– Den fick ett enormt genomslag och vi fick svarsartiklar från både Lidl, Axfood och lantbruksminister Jennie Nilsson. Det gick 24 timmar och nu har vi en ny strategi.

Besök Berga Bruks hemsida här